Petua Hilangkan Selsema Dengan Cepat Tanpa Ubat

loading...

Petua Hilangkan Selsema – Selsema sangat mudah datang kepada kita apa lagi memandangkan cuaca di masa ini kadang-kadang tidak menentu dan sukar untuk menerka. Sebelum membincangkan bagaimana petua hilangkan selsema tanpa ubat dan pergi ke doktor, mari kita mendalamkan sedikit tentang selsema.



Selsema menyerang badan seseorang dengan mudah kerana virus penyebab selsema mudah merebak di sekeliling kita. Selsema adalah sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus dalam serangan pada sistem pernafasan manusia. Bukan sahaja manusia, haiwan juga boleh dijangkiti seperti ini. Virus ini boleh menyerang dengan mudah oleh kerana melekat pada objek dan terbang di udara.

Bila kita akan ditimpa dengan selsema, mestikah untuk pergi ke doktor? Tidak semestinya. Dapat tahu terlebih dahulu bagaimana teruk selsema anda. Selsema ringan masih boleh diatasi dengan mencuba untuk mengamalkan petua hilangkan selsema dengan cepat dan mudah tanpa ubat.



Petua Hilangkan Selsema
1. Suhu

Pengidap selsema lebih baik memberi perhatian lebih kepada dua perkaran ini, suhu bilik dan suhu badan. Petua hilangkan selsema ini menghalang suhu badan supaya berada dalam julat normal. Apabila selsema datang, badan akan mengalami demam atas tindak balas pertahanan badan terhadap virus. Elakkan tempat yang sejuk dan pakai jaket tebal. Suhu sejuk boleh menambah selsema menjadi lebih teruk.


2. Rehat

Selsema ringan sebenarnya boleh dikendalikan hanya dengan rehat yang baik. Secara umumnya orang dewasa memerlukan masa tidur sebanyak 6 hingga 7 jam sehari. Bagi kanak-kanak memerlukan 8 hingga 10 jam dalam satu hari. Tergantung dengan aktiviti hidup. Apabila selsema datang, cuba lah rehat dengan tempoh itu atau lebih.

3. Basuh tangan

Petua hilangkan selsema yang keenam ialah dengan kerap mencuci tangan. Untuk mencegah penyakit selsema yang lebih teruk, basuh tangan anda dengan sabun dengan cara yang betul. Sebagai contoh, selepas memegang benda-benda yang disentuh oleh ramai orang atau apabila selepas bersin supaya virus tidak mudah berjangkit kepada orang lain. Tabiat mencuci tangan terbukti mencegah penyakit berjangkit sebanyak 80%.

4. Kerap makan

Untuk melawan virus dalam badan, badan perlu diberi pemakanan yang mencukupi. Petua hilangkan selsema ini mungkin agak sukar untuk dilakukan kerana apabila sejuk, selera makan biasanya berkurang kerana badan yang merasakan seksa yang amat besar dan perut mudah loya disebabkan oleh sakit kepala. Menguatkuasakan diri anda untuk makan secara kerap iaitu pagi, tengahari dan malam. Badan anda memerlukan tenaga yang hebat untuk melawan virus.

5. Makan sup yang panas

Sebahagian negara mencadangkan bahawa pesakit yang menghidap demam mesti makan sup hangat semasa selsema. Panas sup seperti sup ayam dengan garam sedikt boleh membuat badan lebih fit. Letakkan potongan lobak merah dan kacang rentetan untuk tambahan protein. Petua hilangkan selsema yang satu ini sudah tentu amat mudah, kan?

6. Rendam badan dengan air suam

Petua hilangkan selsema yang juga mesti di cuba ini untuk anda yang rasa tidak dapat memakai air sejuk untuk mandi apabila ditimpa dengan selsema. Mandian dengan air suam maksimum tiga puluh minit boleh membuat tubuh lebih selesa dan santai. Tetapi ia harus dikenang, tidak lebih daripada tiga puluh minit jika anda tidak ingin selsema semakin teruk. Lekaslah memakai pakaian yang tebal apabila anda telah merendam supaya tidak masuk angin. Mandian dengan air suam juga boleh membuatkan kulit liang-liang terbuka.

7. Minum air lemon

Selain daripada mengambil ubat-ubatan, air lemon juga boleh melegakan selsema. Dengan cara keluarkan jus lemon, campurlah dengan air suam, dan tambah sedikit madu. Herba ini boleh diambil dua kali sehari, pagi dan malam. Tetapi ia perlu menjadi perhatian kepada anda yang mengalami penyakit gastrik atau sensitif kepada minuman yang mengandungi asid.


8. Hirisan merah bawang

Petua hilangkan selsema ini adalah cara tradisional yang sering digunakan nenek dan atuk. Bawang adalah tumbuhan yang mampu menyerap virus sehingga menjadikan ia sesuai sebagai ubat yang menyembuhkan selsema. Terdapat dua cara yang boleh anda lakukan dengan bawang. Pertama, hiris bawang merah, letakkan di dalam bekas, kemudian letakkan di sudut bilik di mana anda berehat. Cara kedua ialah hiris bawang merah ke dalam saiz yang kecil, gabung dengan minyak eucalyptus, kemudian sapu pada badan seperti perut, dada dan belakang.

9. Bernafas dalam wap air panas

Anda yang berjangkit selsema sudah tentu sering berasa hidung tersumbat. Hiruplah wap air suam untuk melegakan hidung tersumbat. Tambah minyak essencial seperti minyak lemon atau lavender untuk memberi kesan yang merehatkan.

10. Alih keluar mukus

Petua hilangkan selsema lainnya adalah alih keluar mukus. Apabila ditimpa dengan selsema, mukus akan muncul pada bahagian dalam hidung. Apabila anda berasa mukus mengganggu, alih keluar mukus yang ada. Boleh dengan bantuan kain tuala atau tissue. Punca mukus yang sering tidak di alih keluar bila selsema akan memanjangkan selsema dan juga boleh membawa kepada penyakit-penyakit lain seperti sinusistis.

11. Gunakan topeng

cara hilangkan selsema

Di samping untuk menghalang virus berjangkit, memakai topeng juga membuatkan pernafasan menjadi lebih bersih kerana menghalang udara yang kotor masuk ke dalam hidung yang ditimpa selsema. Topeng diperlukan apabila pelancongan di luar rumah atau bila berhadapan dengan pencemaran. Topeng juga boleh digunakan di dalam bilik atau sebuah rumah untuk melindungi ahli keluarga yang lain untuk memastikan tidak berjangkit.

12. Minum Ubat

Terdapat banyak ubat-ubatan yang dijual di pasaran untuk mengurangi selsema. Minum ubat apabila anda berasa selsema tidak lekas sembuh dan semakin parah. Tetapi berhati-hati apabila anda perlu melakukan aktiviti di luar rumah seperti memandu, kerana kebanyakan ubat selsema menyebabkan mengantuk. Pastikan anda minum apabila berehat di rumah dan pada masa yang tepat. Terdapat ubat-ubatan yang diambil selepas makan, ada juga yang sebelum makan. Ia adalah berkaitan dengan bagaimana tindak balas ubat terhadap badan.

13. Pergi ke doktor

Ini menjadi petua yang terakhir untuk hilangkan selsema yang tidak juga lekas pulih. Selsema biasanya memiliki masa satu minggu. Apabila anda tidak pulih melebihi satu minggu, anda perlu pergi ke doktor untuk perawatan selanjutnya dan meminta pengendalian yang lebih tepat.

Semua petua hilangkan selsema dengan cepat tanpa ubat di atas boleh anda cuba apabila selsema datang kepada anda. Ditimpa dengan selsema tidak benar-benar perlu untuk pergi ke doktor jika masih biasa dan boleh juga dikendalikan dengan cara yang mudah. Tetapi sudah tentu ia adalah lebih baik mencegah daripada mengubati, iaitu dengan cara memastikan kebersihan dan mengatur kehidupan anda. Elakkan juga bersebelahan dengan pesakit selsema untuk mengelakkan dijangkiti.
loading...

0 Response to "Petua Hilangkan Selsema Dengan Cepat Tanpa Ubat"

Post a Comment