'Bila buka fail kes, berbeza dengan apa yang diviralkan & tiada sesiapa yang pukul dia'

loading...


PUTRAJAYA - Susulan viral kes seorang wanita mendakwa jururawat di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang telah menolak kepala bayi yang kononnya sudah keluar di celah kangkang enam bulan lalu, Pseudoscience Watch (PW) telah menjalankan siasatan dan tampil memberi penjelasan mengenai dakwaan itu.

Dari laman Pseudoscience Watch

Bila kita buka fail berkenaan kes tersebut  dan disiasat, rupanya berbeza daripada apa yang berlaku.

Fakta Kes:


1. Tiada sesiapa yang pukul dia. Jururawat yang dia maki hamun dan tuduh macam-macam itu pun masih bertugas di sana sebab tidak melakukan sebarang kesalahan. Apa yang telah dilakukan dulu adalah berdasarkan garis panduan dan SOP yang digunakan di seluruh dunia. Sebab apa?





2. Sebab kes tersebut merupakan kes placenta abruptio/abruption di mana uri telah berpisah daripada lapisan rahim tersebut. Sejenis kecemasan kelahiran (obstetrics). Risiko tinggi untuk mati akibat pendarahan pada ibu (700ml darah boleh keluar dalam seminit), jadi dalam lima minit sahaja boleh meninggal dunia.

Selain itu ia juga berisiko tinggi untuk anak lemas bila berlaku. Uri tersebut tidak dapat lagi berfungsi untuk anak itu bernafas (mereka masih belum guna paru-paru ye). Lemas dalam beberapa minit juga. Yes, every second counts.


 Sebab itu jururawat tahan dia, bagi jangan teran. Dibawa terus pergi ke bilik pembedahan untuk selamatkan ibu dan anak. Pembedahan itu sudah tentu dipersetujui dan ditandatangani oleh suaminya. Tetapi akhirnya anak tidak dapat diselamat. Hanya si ibu saja yang selamat. Kes berlaku enam bulan lalu, tetapi baru sekarang nak meroyan. Meroyan bulan 10 dan bulan 1 hari itu tak ada pula cerita tentang kena tolak bagai. Jadi sekarang dia up post baru sampai hampir mendapat 20K share, 20K likes. Akibatnya netizen bertubi-tubi memuat naik komen yang menghina jururawat dan doktor Hospital Tunku Ampuan Rahimah yang dituduh sebagai pembunuh. Sedangkan jururawat dan doktor nak tolong dia. - Anwari Hamzah

3. Ramai ibu yang sudah ada pengalaman melahirkan anak sendiri boleh beritahu rasa kepala anak itu dah nak keluar tetapi bila tengok kepala pun tak nampak lagi sebenarnya. Kalau betul boleh dilihat (visualize) kepala dah dekat vagina, itu namanya crowning.

Bila anak nak keluar, susah juga nak betul-betul pin point di mana kepala anak itu sebenarnya (lokasi sebenar/sensory localization) oleh ibu sendiri. Rasa memang dah dekat hujang tetapi secara tepatnya di mana?

Dalam kes ini pula, bayi tersebut belum crowning. Sebab itu jururawat suruh kepit, jangan teran. Untuk apa? Sebab nak tolak masuk buat pembedahan.

4. Sebab placental abruptio yang dialami oleh si ibu, berisiko tinggi untuk ibu dan anak untuk terkorban. Kan dah tulis risiko-risiko tersebut pada point nombor dua? Berlaku dalam kes si ibu berkenaan. Worst case scenario? Telah berlaku.

5. Selepas berlaku, sudah tentu akan ada siasatan. Tak perlu siapa-siapa nak saman atau report. Gerenti sebab bayi tersebut tidak survive. Tiada locus tandi untuk saman pun sebab dalam kes ini tiada kecuaian atau medical negligence telah berlaku. Tak nak beranak di situ? Hospital lain tetap buat dan ambil langkah yang sama sekiranya berdepan dengan situasi yang serupa.

6. Tiada saman yang telah dilanjutkan oleh penulis status viral berkenaan.
loading...

0 Response to "'Bila buka fail kes, berbeza dengan apa yang diviralkan & tiada sesiapa yang pukul dia'"

Post a Comment