Sukarnya Rakyat Singapura Miliki Kereta

loading...


Banyak yang telah diperkatakan mengenai harga kereta di Singapura berbanding Malaysia tetapi adakah kita benar-benar memahami perbezaannya?

Di Singapura, antara kereta yang paling murah ialah Perodua Axia 1.0 Advance (AT) yang dijual pada harga SGD$75,888 (RM234k) berbanding RM41,967 di Malaysia.

Bank Singapura memerlukan anda untuk meletakkan deposit sebanyak 50% dan membayar sepenuhnya pinjaman dalam tempoh 5 tahun. Ini bermaksud wang pendahuluan sebanyak SGD38k (RM117k) dan ansuran bulanan sebanyak SGD728 (RM2,248) setiap bulan (kadar faedah sebanyak 3%).

Di Malaysia, anda masih boleh melakukan bayaran pendahuluan sebanyak 10% (RM4198) dan membayar RM476 ansuran bulanan (4%) selama lebih daripada 9 tahun.

Cukai jalan tahunan untuk kereta itu di Singapura adalah sebanyak SGD392 (RM1,210) setahun berbanding RM20 setahun di Malaysia.

Untuk kereta yang berusia lebih 10 tahun, Singapura memperkenalkan surcaj.

Oleh itu Proton Wira 1.5L tahun 2001 anda akan memerlukan cukai jalan tahunan sebanyak SGD1,000 (RM3,090) bagi setiap tahun berbanding RM90 setiap tahun di Malaysia.

Kos insurans juga kira-kira 600% lebih tinggi dalam nilai ringgit di Singapura.

RON95 Singapura kini pada SGD2.04 (RM6.30) seliter berbanding RM1.90 seliter di Malaysia.

Jadi, petrol untuk satu tangki penuh 40L akan berharga SGD81.60 (RM252) berbanding RM76 di Malaysia.

Ini tidak termasuk tol ERP dan caj letak kereta yang lebih tinggi di Singapura.

Tidak syak lagi bahawa sama ada pada asas dolar kepada dolar atau dalam terma Ringgit, kos pemilikan kereta di Singapura adalah sangat tinggi. Tidak ramai rakyat Singapura memiliki kereta kerana ini dan pengangkutan awam mereka yang sangat baik.

Manakala kos pemilikan kereta – sama ada bahan api, cukai jalan, harga belian awal, insurans, kos penyelenggaraan – di Malaysia dianggap sangat rendah di pasaran peringkat kemasukan dan ‘low-end’.

Inilah sebabnya mengapa Malaysia mempunyai peratusan ke-3 tertinggi isi rumah memiliki sebuah kereta dan yang paling tinggi di dunia yang memiliki lebih daripada satu kereta.

Jika anda pergi ke mana-mana kawasan perumahan dengan rumah-rumah teres, anda boleh melihat bahawa masalah nombor satu mereka adalah kekurangan ruang letak kereta.

Ini bermakna: Anda boleh mengatakan bahawa rakyat Singapura tidak memerlukan kereta kerana saiz pulau yang kecil dan mereka mempunyai pengangkutan awam yang sangat baik.

Tetapi itu bermakna bahawa di Singapura, anda akan menjadi kurang cenderung untuk keluar lewat malam dari PJ ke Klang hanya untuk bungkus atau tapau makan malam kegemaran anda atau memandu ke mamak untuk bertemu rakan-rakan anda untuk menonton bola sepak lewat malam (MRT Singapura ditutup pada 12 tengah malam).

Anda juga kurang cenderung untuk memandu pulang ke kampung dengan keluarga anda.

Kecemasan perubatan lewat malam yang memerlukan anda bergegas ke klinik 24 jam juga menjadi cabaran yang lebih besar.

‘You win some and you lose some.’

Memiliki sebuah kereta dan perasaan kebebasan dan kemudahan yang datang dengannya adalah satu pengalaman hidup yang ramai orang masih hargai.

Walaupun pengangkutan awam di kawasan anda menjadi cemerlang dan memenuhi semua keperluan harian anda dan anda mempunyai Uber untuk yang lain, berapa ramai orang di Malaysia yang sanggup menjual kereta mereka atau melepaskan hak mereka untuk merasai pengalaman ini?
loading...

0 Response to "Sukarnya Rakyat Singapura Miliki Kereta"

Post a Comment