Pejabat Perdana Menteri Muncul Jelaskan Kenapa Najib Tak Saman WSJ

loading...


Menggunakan akaun Facebook bernama Yuktes Vijay,Pembantu di Pejabat Perdana Menteri (PMO) menjelaskan Akta Ucapan yang diperkenalkan di AS pada 2010 menyukarkan tindakan undang-undang diambil terhadap WSJ.

Oleh itu isu membabitkan akta di Amerika Syarikat (AS) menyukarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengambil tindakan undang-undang terhadap The Wall Street Journal (WSJ). 

Kah.. kah.. kah.. siapa mamat Yuktes Vijay ni?.. setahu aku dia ni dulu kerja dengan Sankara Nair dalam kes saman fitnah Anwar terhadap Dr. Mahathir.

Lepas tu namanya tenggelam.. tiba-tiba timbul semula dengan cerita-cerita yang memburuk-burukkan Anwar Ibrahim..

Sebelum PRU13 dulu tu.. sangat laris muka dia ni di media-media yang dikuasai UMNO/BN.. sebab dia banyak modal tentang Anwar.. walaupun tak betul.. laku jugak lah cerita dia tu..

Pernah dihantar ke Hospital Bahagia Tanjung Rambutan serta diberi pengawasan selama sebulan pada Ogos 2014 lalu.. sebab buat kecoh di Mahkamah Kajang.. 

Dulu Peguam Najib kata beliau tidak akan memfailkan tuntutan saman fitnah terhadap WSJ di AS kerana Najib bukan personaliti terkemuka di negara itu untuk memperoleh nilai ganti rugi yang tinggi.

Datuk Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin yang turut berada dalam pasukan perundangan perdana menteri berkata, Najib bukan saja mahu keadilan untuk dirinya tetapi mahu mahkamah memberikan perintah ganti rugi kerana mencederakan reputasinya. 
“Beliau (Najib) nampaknya tidak akan mendapat ganti rugi lebih tinggi di AS kerana beliau tidak begitu dikenali di sana,” katanya. 
Firoz berkata Najib juga layak menerima ganti rugi sama seperti pemimpin pembangkang seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng yang dianugerahkan jumlah pampasan kewangan lebih tinggi terhadap Utusan Melayu (Malaysia) selepas ia didapati benar memfitnah mereka. 

Tapi.. mamat ni pulak salahkan 'Akta Ucapan ' pulak... kah..kah..kah..

Laporan berkaitan..

Pembantu di Pejabat Perdana Menteri (PMO) mendakwa isu membabitkan akta di Amerika Syarikat (AS) menyukarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengambil tindakan undang-undang terhadap The Wall Street Journal (WSJ). 
Menggunakan akaun Facebook bernama Yuktes Vijay, beliau menjelaskan Akta Ucapan yang diperkenalkan di AS pada 2010 menyukarkan tindakan undang-undang diambil terhadap WSJ. 

Beliau juga menggunakan contoh kes saman bekas Presiden Singapura Lee Kwan Yew yang menang kes terhadap laman berita itu disebabkan akta berkenaan belum dikuatkuasakan ketika kes berjalan. 
"Ada yang sebut kenapa Lee Kuan Yew boleh saman Wall Street Journal dan menang tetapi PM Najib Razak pula guna alasan kaedah dan spektrum undang-undang berbeza untuk tidak saman WSJ lagi. 
"Speech Act iaitu akta yang menyulitkan niat PM untuk saman hanya dikuatkuasakan pada 2010. 
"Kes saman terakhir Lee Kuan Yew pada 2008," katanya dalam posting Facebook yang dimuat naik kira-kira 3 jam sebelum ini. 
Yuktes yang meletakkan pekerjaannya sebagai pembantu kepada kerajaan Malaysia juga berkata, alasan Lee memenangi kes itu kerana pejabat WSJ ada di Singapura juga tidak berasas. 
Bagaimanapun, semakan yang dibuat di laman web Jabatan Perdana Menteri mendapati tidak ada nama pegawai Yuktes Vijay direkodkan di mana-mana bahagian dalam jabatan itu. 
"Lee Kuan Yew dapat failkan saman dan menang bukan kerana WSJ ada pejabat di Singapura. Tiada asas atau pun logik alasan ini. 
"Lee Kuan Yew failkan saman sebelum Speech Act diperkenalkan di mana kes terakhirnya difailkan pada 2008. Masa itu mana ada imuniti yang diberi Speech Act," katanya, memetik posting tersebut. 
"Manakala Speech Act diluluskan pada 2010. Salah Najib jugalah WSJ fitnah selepas Speech Act diluluskan?" 
Presiden AS Barrack Obama sebelum ini melalui kongresnya pada 2010 meluluskan akta berkenaan bagi melindungi penulis, ahli akademik, dan wartawan negara itu daripada dikenakan tindakan daripada negara lain. 
Laporan penuh sila baca di SINI

Esok lusa naik pangkat la si Yuktes Vijay ni.. ha.. ha.. ha.. laporan tentang Yuktes dihantar ke Tanjung Rambutan tu silalah baca di ( SINI )
loading...

0 Response to "Pejabat Perdana Menteri Muncul Jelaskan Kenapa Najib Tak Saman WSJ"

Post a Comment