Sila Berhati-Hati Dengan Perkhidmatan GRABSHARE oleh GrabCar!

loading...


Ada yang pernah naik GrabCar? Pasti ramai. Mudah. Murah. Tak perlu stress drive waktu jem hehehe. Baru-baru ni, pihak Grab memperkenalkan GrabShare. Sana sini nampak iklan GrabShare. Dalam radiopun ada dengar pasal GrabShare.

Apa tu GrabShare?



Dengan pemahaman yang mudah, GrabShare ni macam carpool la. Korang kena berkongsi kenderaan dengan penumpang lain. Driver akan buat 1 atau 2 pickup dalam hala perjalanan yang sama. GrabShare BUKAN bermaksud korang naik 4 orang semasa pickup dan share tambang yer… Contoh senario GrabShare. Korang booking GrabShare dari Ampang nak ke Sri Gombak. Kalau book GrabCar biasa tambang dalam RM24, tapi dengan GrabShare hanya RM17. Korang tak boleh ajak ramai2, maksimum 2 orang jer, sebab nanti dalam perjalanan, driver mungkin akan pickup 2 orang lain yang akan ‘share’ ride dengan korang! Bila driver sampai, korang naik dan perjalanan bermula. Dalam perjalanan, driver dapat satu pickup kat Ukay Perdana nak ke Melawati. Driver melencong jap ke Ukay Perdana, ambil lagi satu atau dua penumpang. Diorang masuk dalam kereta bersama2 korang. Driver teruskan perjalanan, drop kat Melawati dan teruskan perjalanan sampai Sri Gombak. Itu salah satu senario yang ok untuk GrabShare.

INI PULA SENARIO YANG KORANG KENA BERINGAT DENGAN GRABSHARE!!

Korang tak akan tahu dengan SIAPA korang akan ‘share’ perjalanan. Iklan2 GrabShare yang dipromote oleh pihak Grab semua tunjuk yang baik2 ajer. Kononnya baik untuk alam sekitarlah, jimat belanjalah, boleh dapat kenalan barulah. Yang penting tambah murah kan? Pikir balik!

Senario 1 – Pickup kedua tu bangsa yang bau tersangatlah tengit macam tak mandi 77 hari! Satu kereta bau badan dia macam nak termuntah. Silalah tahan nafas. Nak sangat tambang murah GrabShare kan? Rasakan!



Pengalaman driver Grab ambil GRABSHARE:






Senario 2 – Pickup kedua tu jenis yang tak on time. Korang dah terkejar2 masa nak cepat, tapi nak murah pilih GrabShare. Mamat sekor lagi ni tengah berak lagi, suruh driver tunggu jap. Korangpun kena la tunggu. Nak tambang murah kan



Senario 3 – Nak pickup yg kedua, driver terpaksa lalu tol. Tol tu akan termasuk dalam korang punya bil sebab korang ada dalam kereta semasa lalu tol. Padahal kalau naik GrabCar biasa tak perlu lalu tol pun. Lepas pickup yg kedua, lalu tol lagi, dua2 korang kena share tol tu. Jumlah tol korang adalah tol pertama + setengah tol kedua. Nak murah kan



Senario 4 – Korang rushing nak gi kerja tapi nak tambang murah GrabShare, pickup kedua driver terpaksa ambil simpang depan, tempuh jem setengah jam. Dah pickup, hadap lagi setengah jam. Korang maki hamun jer dalam hati sebab dah lambat sejam nak gi kerja nanti kena marah dengan bos. Selalu jugak GRABSHARE ni dapat perjalanan TAK SEHALA! Nak tambang murah kan



Ni antara feedback pengguna yang menyesal sebab giler lama ambil masa guna GRABSHARE:




 Pengalaman driver GRAB ambil GRABSHARE:




Senario 5 – Malaysia ni kan negara berbilang bangsa… Myanmar, Bangladesh, Indonesia, Pakistan, Filipina, Iran dan tak lupa African… Pickup kedua sampai… awang itam jeng! jeng! jeng! Rider perempuan sila berhati2. Bukan nak kata semua awang itam ni perangai buruk, tapi kebanyakannya memang buruk perangai. Yang perempuannya pun kebanyakannya dua kali lima. Jenis kasar-kasar mereka ni! Nak GrabShare sangat kan?



Ni pengalaman yang diceritakan oleh ibu kepada seorang rider GrabShare yang berkongsi dengan foreigner yang perangai haprak:



Senario 6 – Pickup kedua sampai. Driver teruskan perjalanan. Kat depan tiba2 ada roadblock. Polis periksa dan dapati rider kedua tu ada bawa dadah berbahaya. Nauzubillah. Korang semua termasuk driver kena tahan bersubahat.



Ni adalah antara senario KEBURUKAN GrabShare. Jangan sebab kerana tambang lebih murah korang berhadapan dengan keadaan2 macam tu. Lebih baik guna standard GrabCar biasa tak perlu ‘share’ dengan entah siapa2 yang kita tak kenal dan jangka perangainya! Tepuk dada tanya selera.

Ada cerita Grab yang menarik untuk korang kongsikan? Sila la komen2 hihihi…

Sila SHARE di wall Facebook masing2, group Facebook, share ke semua Whatsapp Group dan bagitau SEMUA supaya berhati2 dan tak terkena dengan GrabShare!
loading...

0 Response to "Sila Berhati-Hati Dengan Perkhidmatan GRABSHARE oleh GrabCar!"

Post a Comment