Majikan Wajib Beri Cuti Pada 24 April, Sekiranya Gagal Berdepan Denda RM10,00

loading...

Majikan wajib memberi cuti kepada pekerja pada 24 April ini sempena dengan pertabalan Yang di-Pertuan Agong atau mereka yang ingkar akan berdepan denda, kata Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia, Datuk Shamsuddin Bardan.


Memetik laporan Sinchew Daily, Datuk Shamsuddin Bardan berkata, berlainan dengan cuti kerajaan negeri di mana majikan boleh memilih untuk mematuhi atau sebaliknya, cuti yang diumumkan Kerajaan Persekutuan adalah wajib dituruti.


“Untuk cuti yang diumumkan Kerajaan Persekutuan di bawah Seksyen 8 Akta Hari Kelepasan Am 1951, majikan tiada pilih tetapi menurutinya atau berdepan kompaun maksimum RM10,000."


Kerajaan telah memutuskan 24 April (Isnin) sebagai hari kelepasan am tambahan bagi seluruh negara sempena Hari Pertabalan Yang di-Pertuan Agong XV, Sultan Muhammad V.


Pengisytiharan itu diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa berdasarkan Seksyen 8 Akta Hari Kelepasan Am 1951 (Akta 369) bagi Semenanjung Malaysia dan Wilayah Persekutuan Labuan.


Jelas Datuk Shamsuddin, kerajaan jarang mengisytiharkan cuti berdasarkan Seksyen 8 Akta Hari Kelepasan Am 1951 melainkan semasa pertabalan Agong atau kematian tokoh penting.


Dalam pada itu, tegas beliau, pekerja yang menjalankan tugas pada 24 April layak menikmati bayaran gaji berganda.- CARI
loading...

0 Response to "Majikan Wajib Beri Cuti Pada 24 April, Sekiranya Gagal Berdepan Denda RM10,00"

Post a Comment