Kisah Adik Farah, Netizen Selar Imam Masjid dan Penduduk Kampung Sila Meninggal

loading...
TAHNIAH, ADIK FARAH MARCELA. (FM)



Belajar hanya 2 bulan, dapat 6A dalam SPM. Orang lain mungkin dapat 8A atau lebih bagus, tapi keputusan adik ini sangat hebat bila memikirkan :
.
- Beliau dan adik beradik ditinggalkan oleh bapa beliau.
.
- Pernah dibuang sekolah sebab asyik "ponteng" waktu tingkatan 4.
.
- Tinggal di pusat snuker sebab kemungkinan besar tidak cukup duit untuk bayar sewa rumah.
.
- Sempat belajar 2 bulan sahaja bawah jagaan cikgu Suraya.
.
Tapi, saya tulis post ini bukan sebab nak ucapkan tahniah kerana dapat 6A dalam SPM. Saya ucapkan tahniah sebab adik FM ni awal awal sudah diuji dengan berat sekali. Anda diuji seberat ini tatkala :
.
- Budak lain pergi tusyen mahal pelbagai.
.
- Budak lain komplen sebab dapat aiskrim Walls, dan bukan B**** R*****
.
- Budak lain komplen sebab aircon bilik mereka rosak 1-2 hari.
.
Bukan susah nak belajar dan dapat result elok bila semua tersedia lengkap. Makan cukup, buku berlambak, extra tuisyen, bilik sendiri, keluarga tak bercerai. Tapi nak buat apa yang adik ni buat bila semua benda asas tak lengkap dan tak cukup, is a miracle.
.
Jadi untuk adik FM, tahniah sebab anda dah kena uji awal awal. Tatkala orang lain mengeluh memanjang, anda akan bersyukur sebab apa pun yang anda dapat lepas ni is an improvement. Budak lain belum tentu boleh survive bila kena ujian macam anda. Sedikit cerita inspirasi :
.
- Steve Jobs, merupakan anak luar nikah yang ibunya terpaksa berikan kepada orang lain sebab ibu kandung beliau tak mampu nak menjaga beliau. Waktu university, beliau berhenti belajar sebab tak mahu ibu bapa angkat beliau habiskan duit untuk berikan beliau pendidikan universiti. Beliau cipta Apple dari kosong dan waktu beliau mati, Apple merupakan syarikat paling bernilai di dunia.
.
- Seorang budak lelaki yang dibesarkan oleh ibu tunggal, berjaya jadi pemimpin paling terkenal didunia. Nama beliau, Barack Obama, presiden USA ke-44.
.
- Pemegang rekod pingat olimpik terbanyak, dibesarkan oleh ibu tunggal. Nama beliau, Michael Phelps, dan beliau dinobatkan sebagai the greatest olympian of all times.
.
Kesimpulannya, lebih hebat dan lebih awal ujian kita, lebih tinggi peluang kita untuk capai apa yang orang lain hanya boleh mimpi setiap hari. Jadi adik FM, tahniah saya ucapkan. Everything will move upwards, insyaAllah and sky is the limit for you. Your beginning doesnt dictate how you will finish, remember that.
.
p/s: Ada sesiapa yang boleh update status keluarga beliau dan cara nak hubungi beliau? Ada kawan saya nak cuba bantu mereka.
.
loading...

0 Response to "Kisah Adik Farah, Netizen Selar Imam Masjid dan Penduduk Kampung Sila Meninggal"

Post a Comment