8 Petua Simpan Stok Bahan Dapur Agar Tahan Lebih Lama

loading...

“Hari tu balik kampung sebab ’emergency’, tak sempat nak habiskan barang dapur. Baru tinggal 2-3 hari, dah nak layu semua stok bahan dapur. Santan dan cili kisar pun dah berbau masam. Membazirlah kalau kena buang semua ni…”

Biasanya lepas beli barang dapur, kita pun sumbatlah segala benda dalam peti sejuk. Kita ingatkan, semua bahan yang disimpan dalam peti sejuk boleh tahan lebih lama, bukan?
Sebenarnya, bukanlah semua bahan dapur boleh disimpan dengan cara yang sama. Malah, suhu sejuk itu mungkin tidak sesuai bagi sesetengah barang dapur kerana kelembapan yang akan merosakkannya.
simpan-sayur

Foto Kredit: shutterstock.com
8 Petua Simpan Stok Bahan Dapur Agar Tahan Lebih Lama

Di sini kami kongsikan beberapa cara menyimpan bawang serta bahan dapur yang biasa digunakan agar dapat tahan lebih lama.
1. Santan / Kelapa Parut

Trik menyimpan santan adalah dengan memasukkan sedikit garam kasar ke dalam santan dan kacau rata. Kemudian, simpan dalam peti sejuk seperti biasa. Boleh juga simpan santan dalam plastik bersih yang berikat dalam bahagian beku (freezer) tanpa garam.
Bagi kelapa parut pula, anda juga boleh menggunakan cara yang sama. Atau, ada cara yang lebih comel dan praktikal – gumpalkannya kepada bebola seperti dalam gambar. Boleh tambahkan sedikit air kalau terlalu kering. Lepas itu simpan dalam bekas bertutup dan masukkan dalam freezer. Boleh tahan sampai 2-3 bulan! Senang sangat kalau nak gunakan dalam kuantiti sedikit, ambil saja beberapa ketul yang diperlukan.

Foto Kredit: pangravykadaicurry.blogspot.my

2. Cili Kisar

Cara membuat cili kisar perlulah betul supaya ia boleh tahan lama.
Pertama, gunting dan basuh bersih-bersih. Kemudian, rebuskan hingga mendidih Lebih lama mendidih lebih bagus supaya cilinya masak dan tahan lama. Sama juga dengan cara menyimpan bawang kisar, seeloknya kisar cili yang ditambah dengan minyak dan bukan dengan air. Seeloknya, pastikan bijinya dibuang terlebih dahulu.
Cili kisar yang dibuat di rumah tak boleh disimpan di bahagian chiller macam cili giling atau cili boh yang kita beli di pasar raya. Sebabnya, cili yang dibuat sendiri tiada pengawet dan hanya boleh bertahan dalam tempoh 1 minggu sahaja. Maka, kalau nak tahan lebih lama, masukkan dalam bekas kedap udara dan disimpan di bahagian freezer.

goreng-cili

3. Bawang Segar & Bawang Kisar

Cara menyimpan bawang yang betul adalah dengan meletakkannya di bahagian yang mempunyai pengaliran udara seperti dalam raga kecil. Ketika menyimpannya, anda juga harus menjauhkan bawang merah daripada sayuran lain supaya bawang tersebut tidak mudah busuk.
Untuk menjimatkan masa memasak, kini lebih ramai yang akan mengupas bawang secara pukal. Cara menyimpan bawang merah atau bawang putih yang dikupas pula perlu lebih cermat kerana ia lebih mudah rosak. Jangan basuh lepas dikupas kerana kelembapan boleh menyebabkannya lembik dan cepat rosak. Ia perlu diletakkannya dalam bekas yang kedap udara agar tidak dicemari oleh bahan makanan lain dalam peti sejuk.
Cara menyimpan bawang kisar pula lebih kurang sama dengan bawang yang dikupas, cuma bezanya, anda boleh letakkan sedikit garam dalam bawang yang hendak dikisar. Kemudian simpan dalam peti sejuk atau freezer untuk tahan lebih lama.
bawang merah mengurangkan kolesterol

Foto Kredit: jurnaldeoas.ro

4. Tauge

Tauge mudah layu jika dibiarkan terlalu lama dan warnanya akan bertukar menjadi coklat dan lembik hanya dalam beberapa hari jika tidak disimpan dengan betul.
Untuk memperpanjangkan jangka hayatnya, anda boleh menyimpannya dalam sebuah bekas berisi air dan dicampur dengan jus lemon. Tauge ini akan tahan segar dan rangup sehingga sekurang-kurangnya seminggu. Kalau tak ada lemon, boleh gantikan dengan sedikit garam.
cara menyimpan bawang

Foto Kredit: realfoodtips.com
5. Halia, Lengkuas, Kunyit

Bahan 3 serangkai ini lebih kurang sama rupanya. Dan cara penyimpanannya juga lebih kurang sama.
Bagi halia, lengkuas, atau kunyit yang belum dikupas, anda boleh simpan dalam bekas berisi air. Tapi, pastikan airnya ditukar setiap 3-4 hari. Jangan dibiarkan berlendir ya. Dengan cara ini, ketiga-tiga bahan tersebut akan kekal segar selama lebih 2 bulan walaupun tanpa dimasukkan ke dalam peti sejuk.
Bagi halia, lengkuas, dan kunyit yang dah dikupas, simpankan dalam bekas kedap udara dan simpankan dalam freezer.
Oleh kerana kunyit yang paling biasa digunakan, anda juga boleh membuat garam kunyit. Caranya mudah, blender kunyit segar bersama sedikit cuka dan garam. Simpankan dalam freezer dan ia boleh tahan hingga lebih sebulan. Kalau nak memasak ikan goreng atau ayam goreng, lumurkan saja. Boleh cuka tambahkan bawang putih atau halia jika anda suka kombinasi tersebut.

Foto Kredit: fullspeeduws.wordpress.com

6. Kentang

Mencuci kentang sebelum menyimpannya boleh membuat kentang menjadi lembap dan mudah ditumbuhi bakteria hingga ia cepat rosak. Selain itu, mungkin ramai tak tahu bahawa kelembapan yang tinggi dalam peti sejuk boleh mempercepatkan pertumbuhan tunas.
Seperkara lagi, elakkan menyimpan kentang dengan bawang kerana jika disimpan berdekatan kerana gas yang dihasilkan oleh keduanya akan saling menjadikannya cepat rosak.

Foto Kredit: sapirshop.com

7. Pisang

Pisang adalah salah satu buah yang paling cepat masak dan busuk. Salah satu cara yang baik untuk menyimpannya adalah dengan cara menggantung kerana ada aliran udara.
Selain itu, boleh juga bungkuskan batang pisang dengan plastik. Cara ini akan mengehadkan kadar oksigen yang masuk dan memperlahankan proses kematangannya.
cara menyimpan bawang

Foto Kredit: somewhatsimple.com

8. Sayuran Hijau

Sayur berdaun boleh tahan lebih lama jika balut dengan tisu sebelum disimpan dalam bekas kedap udara atau beg plastik ziplock. Apabila dalam peti sejuk, ia melindungi sayur daripada lecur atau layu.
Satu lagi cara adalah dengan merendam sayuran di dalam air garam selama 2-3 minit. Kemudian toskan airnya dan simpan dalam bekas kedap udara sebelum disimpan dalam peti sejuk.
cara menyimpan bawang

Foto Kredit: pinterest.com
Mudah, Bukan?

Semoga dengan perkongsian beberapa petua ini, ia dapat menjimatkan masa anda daripada berulang-alik ke pasar. Dalam masa yang sama, boleh juga elakkan pembaziran dan memudahkan kegunaan harian.
Selamat mencuba!
loading...

1 Response to "8 Petua Simpan Stok Bahan Dapur Agar Tahan Lebih Lama"

  1. bagus ada petua mcm ni, sebab blh elak membazir beli brg tak tahan lama, mcm taugeh, cili kisar mmg lama2 dh berbau

    ReplyDelete