7 Bahaya Bila Kita Sesuka Hati Connect Wifi Free Tanpa Kita Sedar

loading...


Siapa je yang tak suka bila tempat yang kita pergi ada wifi percuma. Bukan itu je kadang-kadang kat tempat awam pun bila tengok ada connection wifi free tak ada password terus je nak connect sedangkan kita tak tahu 7 ancaman keselamatan ni boleh jadi pada kita bila sesuka hati je connect wifi.



1. Worms

Worms adalah virus komputer yang boleh membuat peranti anda perlahan dan mereka tidak memerlukan program pun untuk disebarkan. Virus atau kuman digital boleh merebak ke komputer anda melalui peranti lain yang disambungkan ke rangkaian yang anda gunakan. 

2. Evil Twin

Nama pun dah jahat. Jadi evil twin akan bertindak sebagai pusat akses dengan wifi palsu. Kemudian mereka akan gunakan access point yang dikenali sebagai HostAP. Jadi bila pengguna log in ke bank atau email akaun yang bukan (https sebenar), mereka akan copy details anda.

3. Man in the middle

Penggodam akan menggodam mesej antara dua orang yang sedang berhubung antara satu sama lain. Ini lah bila maklumat sulit didedahkan.

4. Packet analyser 

Juga dikenali sebagai sniffers paket, ini adalah program komputer yang lebih kecil yang memantau trafik pada rangkaian awam. Mereka kebanyakannya bukan berniat jahat. Walau bagaimanapun, penggodam boleh mengambil kesempatan dan memintas data melalui mereka.

5. Hotspot

Selalunya kita akan buka hotspot untuk kawan-kawan guna dan sebagainya. Sebenarnya walaupun selamat tapi ini juga boleh terdedah terutama sekali bila password kita mudah diteka atau lemah. 

6. Fake network

Penggodam akan menubuhkan rangkaian palsu dengan nama-nama yang membuatkan orang nak klik seperti 'rangkaian bebas', 'tiada kata laluan', untuk menarik pengguna untuk menyertainya. Apabila pengguna menyambung, penggodam memintas mesej dan hack peranti.

7. Endpoint attack 

Di dalam rangkaian Wi-Fi, ada pengguna dan pembekal. Jadi kedua-duanya adalah titik akhir rangkaian. Walau bagaimanapun, serangan itu boleh datang melalui sambungan itu sendiri, tetapi titik hujung sambungan juga terdedah kepada serangan.

*Layan ERA fm menerusi dengar.era.fm
loading...

0 Response to "7 Bahaya Bila Kita Sesuka Hati Connect Wifi Free Tanpa Kita Sedar"

Post a Comment