'Bayar Pakai Kad Kredit Kami Cas 3%' - Sila Baca Hak Anda

loading...
Pernahkah kalian membeli barang di suatu kedai menggunakan debit card atau credit card, kemudian penjual memberitahu "Jika pakai kad, kena tambah 2 % (atau sepertinya)". ? Itu menyebabkan kalian sama ada akan memilih bayar secara tunai ataupun pasrah sahaja dengan bayaran beberapa persen tambahan tersebut.

Kecuali kes di mana peniaga mengenakan beberapa persen itu apabila pelanggan gunakan lad kredit atau debit konvensional, mereka meminta caj asing kerana mereka tidak mahu terlibat memberi upah kepada pengeluar kad konvensional. Situasi ini akan berbeza.

Apapun, jika pernah, ketahuilah menurut peraturannya, peniaga yang menggunakan mesin terminal pembayaran adalah DILARANG mengenakan caj tambahan atas penggunaan tersebut secara berasingan.

Justeru, pelanggan boleh membuat laporan ke Bank Negara Malaysia dan Insha allah pihak BNM, Visa dan Mastercard akan membuat siasatan dan menyamar sebagai pembeli. Jika tertangkap, peniaga akan dikenakan denda dan disenarai hitam serta tidak boleh lagi menggunakan mesin terbabit. Ia banyak berlaku di Low Yat Plaza
Sekian
loading...

0 Response to "'Bayar Pakai Kad Kredit Kami Cas 3%' - Sila Baca Hak Anda"

Post a Comment