Isu Auntie Anne's : Pembulian kepada JAKIM



Semalam ialah hari yang sangat menyedihkan. Berbondong-bondong manusia tak mengira bangsa, warna kulit, fahaman politik, dan juga agama, bersatu hati menghentam dan mengkritik sebuah badan agama bernama JAKIM.

Puncanya cuma satu iaitu pretzel dog.



Kerana seketul pretzel dog, sebuah badan autoriti agama digegar. Mungkin bila sudah datang Dajjal sebenar (sebelum kiamat), kesemua badan autoriti agama akan diroboh dan dihancurkan pula.

Saya tak ada agenda tersembunyi. Saya cuma bersimpati dengan kekeliruan umat Islam hari ini.

Pertama, kita terlalu mudah dipermainkan oleh media alternatif. Macam drama melayu juga, seorang bapa ada 2 orang anak. Kakaknya baik lalu lebih disayangi oleh bapa. Maka adiknya dengki. Lama kelamaan, dengki itu membuahkan benci dan permusuhan. Lalu dia pun memikirkan bagaimana caranya untuk membuatkan si bapa hilang percaya kepada kakaknya. Satu ketika, dia nampak kakaknya keluar dengan lelaki. Dia ambil gambar tu lalu ditunjukkan kepada bapanya.

Dengan bersungguh-sungguh dia beritahu, "Sumpah ayah! Siti nampak Kakak berjalan dengan lelaki mana entah tadi. Mereka pergi menyewa masuk ke sebuah hotel bajet. Siti nampak dengan mata kepala Siti sendiri. Macam tak percaya Kakak sanggup buat macam tu".

Padahal Kakak dia sebenarnya keluar berlima dalam satu kumpulan. Tapi tadi dia ditinggalkan rakan-rakannya dan lelaki itu kembali ke belakang untuk mendapatkannya kerana takut dia tersilap jalan. Lelaki itu pun sebenarnya rakan sekuliah dan mereka pun keluar untuk mencari bahan bagi projek berkumpulan mereka.

Itu drama moden. Drama klasik pun dah ada. Saidatina Aisyah R.A pernah ikut Rasulullah di dalam sebuah peperangan. Tetapi ada sebuah insiden menyebabkan dia tertinggal (dipendekkan cerita). Dia mengambil keputusan untuk menunggu di tempatnya tadi dengan harapan tentera Islam tersedar yang dia tertinggal lalu mereka kembali untuk mendapatkannya. Tiba-tiba ada sahabat Nabi bernama Safwan Bin al-Muattal R.A ternampak Aisyah. Dia beristighfar dan memuji Allah. Dia cepat-cepat tarik untanya dan menyuruh Aisyah R.A untuk duduk di atas untanya. Lalu dia menarik unta itu. Sepanjang perjalanan ke Madinah mereka diam sahaja. Tak ada perbualan yang berlaku. Masuk sahaja ke dalam Kota Madinah, orang munafik pun nampak. Lalu api fitnah mula dibakar,

"Isteri Nabi Muhammad S.A.W berzina dengan seorang sahabatnya!"

Ada orang percaya. Dan menyebarkannya kepada orang lain.


Kembali kepada Pretzel Dog.

Media alternatif dan para munafikun sedang bekerja. Dan kerja mereka cermat dan halus. Apa tidaknya, isu halal yang besar ini pun berjaya disempitkan oleh mereka. Mereka tak mahu pandang apatah lagi fokus tentang faktor kebersihan, audit asingan terhadapat pusat kawalan dan distribusi, outlet,  bahan mentah, faktor teknikal dan lain-lain lagi. Sebaliknya mereka hanya fokus kepada 'dog' itu.

Mereka tahu umat islam sensitif dengan anjing. Jadi isu pretzel dog ialah target mudah buat mereka. Padahal antara nasihat JAKIM ialah agar nama itu ditukar kerana faktor kesopanan dan bukannya kerana nama itu membawa nilai haram. Sekalipun semua orang maklum bahawa 'dog' tidak bermaksud anjing, tetapi ia tetap suatu nilai tambah jika namanya ditukarkan kepada sosej. Sekadar nilai tambah kepada penduduk muslim kerana muslim ialah konsumer terbesar di Malaysia. Sekadar nilai tambah. Penyedap telinga.

Kedua, siapa mengharamkan siapa?

JAKIM tak pernah kata pretzel dog tu haram. Tapi umat islam telah awal-awal "mengharam jadah-kan" JAKIM.

Tiada sijil halal tidak bermakna tidak halal. Cuma bila ada sijil halal maka itu ialah nilai tambah dan pengiktirafan daripada pihak berautoriti.

Ketiga, pada akhinya kita mencari logo HALAL JAKIM juga.

Hari ini banyak makanan yang tidak halal tetapi diletakkan logo halal yang palsu. Ini kerana para pengeluar makanan ini tahu yang konsumer terbesar ialah muslim. Jika muslim boikot sesuatu produk, maka kesannya sangatlah signifikan. Oleh kerana mahu mendapatkan jualan dan kepercayaan, mereka sanggup menipu dengan cara-cara yang keji seperti menampal logo palsu.

Sebaliknya bila kita nampak logo halal yang JAKIM keluarkan, maka hati kita pun senang sebab kita dah tahu benda tu dah diiktiraf dan telah melalui sistem kawalan dan audit yang ketat. Pada penghujungnya, kita sendiri yang dimudahkan.



Sekarang, mari renungkan mengapa kita tidak boleh berlebihan menghentam JAKIM dan mana-mana badan agama.

Pertama, badan autoriti tidak membuat keputusan atas kapasiti sendiri. Mereka ada panel yang punyai latar belakang dan kepakaran yang pelbagai.

Kedua, supaya ada sebuah keputusan. Salah faham dan kekeliruan ialah suatu yang sering berlaku. Kerana itulah bila ada kekeliruan, perlu ada pihak ketiga untuk membuat pengesahan. Contohnya jika ada 2 orang membuat pertuduhan. Seorang kata dia nampak bahan haram diletakkan dalam makanan. Seorang lagi menafikan. Maka badan agama akan berperanan untuk menyiasat dan memberikan keputusan terhadap apa yang dipertuduhkan.

Ketiga, supaya tak membuka lebih besar ruang untuk Islam diperlekeh. Orang asyik menyalahkan autoriti agama sebagai memberi imej yang buruk kepada Islam. Padahal yang sebenarnya, 'orang yang menyalahkan' itu sebenarnya ialah imej Islam yang lebih buruk. Autoriti agama berperanan menjaga hal ehwal umat Islam di Malaysia. Supaya jika ada isu yang timbul, akan ada penyelesaiannya. Jika semua orang mahu membuat solusi sendiri, maka masalah baharu akan timbul. Dan akhirnya, semua orang akan cenderung untuk berfatwa sendiri dan menolak keputusan pihak berautoriti dan berilmu dengan jawapan, "Mengapa saya perlu ikut Islam awak, sedangkan saya ada Islam saya".

Keempat, retak-retak kecil ini akan merobohkan status Islam di Malaysia. Puak liberal agama pasti akan tersenyum dalam tidur mereka apabila institusi agama di Malaysia ini tiada. Sekarang ni mereka jangankan boleh tidur malam, nak mengantuk pun tak boleh. Bila sudah tiada institusi agama yang ada kuasa untuk membuat penguatkuasaan, maka lebih mudahlah bagi mereka untuk menjalankan agenda liberal mereka. Dan langkah pertama mereka dalam menjayakan agenda ulung ini adalah dengan menghasut umat islam supaya benci dan hilang kepercayaan kepada institusi agama ini.

Kelima, kerana badan autoriti agama di Malaysia bukanlah sehebat yang disangka. JAKIM sendiripun bidang kuasa mereka terhad. Bukannya boleh campur tangan dalam isu pentadbiran pun. Serupa juga dengan institusi mufti. Orang Islam yang keliru, akan terus menyalahkan mufti atas semua salah laku ahli politik kita. Contohnya dalam isu 1MDB. Mereka tak pernah penat memfitnah mufti kononnya mufti bersetuju dengan rompakan ini. Perlu kita ingat, kita ialah negara umat Islam bukannya negara Islam. Kita mengamalkan demokrasi bukannya syura. Kita menggunakan undang-undang yang diilhamkan oleh Lord Reid, bukannya undang-undang syariah yang diilhamkan daripada Quran dan Sunnah. Badan autoriti agama kita dah terlalu lama menjadi sasaran orang Islam yang jahil. Kita yang celik ini takkan mahu terjun bersama-sama mereka juga.

Kesimpulannya, saya juga ada banyak perkara yang tidak bersetuju tentang autoriti agama. Terlalu banyak pemerkasaan dan penambah baikkan yang perlu dilakukan. Tetapi sebagai umat Islam di Malaysia, saya tidak sanggup menaiki perahu yang sama, yang dinaiki oleh orang yang memusuhi Islam. Saya tak sanggup untuk berdiam diri menghancurkan agama sendiri, di tanah air sendiri.

Setidak-tidaknya saya percaya kepada kuasa 'menerangkan'. Enlightening, explaining, dan preaching.

Saya mahu dan akan buat itu. Jika anda mahu bersama-sama saya, mari kita mulakannya dengan diri sendiri. Tapi jika anda percaya bahawa perbuatan mengkritik, memperlekeh, menghina, memperbudak, dan 'troll' badan agama dan autoriti agama ialah perbuatan yang mendatangkan manfaat dan kebaikan, makan teruskanlah. Cuma, semoga berjaya.

0 Response to "Isu Auntie Anne's : Pembulian kepada JAKIM"

Post a Comment